سینما از نگاهی دیگر

جایی برای تحلیل فیلمهای مطرح سینما

سینما از نگاهی دیگر

جایی برای تحلیل فیلمهای مطرح سینما

ghost writer

آخرین فیلم رومان پولانسکی بر اساس رمانی از رابرت هریس به نام  ghost writer داستان زندگی نامه نویسی را بیان میکند که برای به کتاب درآوردن خاطرات آدام لنگ  نخست وزیر سابق انگلیس  جانشین   مک کارا شده  که در دریا غرق شده ...

فیلم با نمای نزدیک شدن یدک کش بزرگی به ساجل در تاریکی شب آغاز میشود و به دنبال آن بیرون آمدن ماشینها از یدک کش و سپس  نمای از یک ماشین رهاشده و در نهایت نمای مدیوم لانگ شات از جسدی کنار دریا . رومان پولانسکی با قرار دادن یک نمای اکستریم لانگ شات از جسد مردی در کنار ساحل اولین ارجاع خود را به فیلم آقای آرکادین ساختهء اورسن ولز در فیلم قرار میدهد .  ghost writer مانند فیلم آقای آرکادین آدام لنگ را در دقیقه ء ۲۰ نشان میدهد شخصیتی که  پیرس برازنان قش او را به عهده دارد و شباهتهایش به تونی بلر نخست وزیر سابق انگلستان انکار ناپذیر است اولین جمله ای که در فیلم میشنویم جملهء ghost writer جدید است که روی تصویر جسد ghost writer قبلی شنیده میشود تو میدونی که من هیچ چیزی از سیاست نمیدونم و کارگزارش جواب میده  تو بهش رای ندادی مگه نه و ghost ( از این به بعد به جای  

 ghost writer که به معنی نویسنده ای است که برای نوشتن خاطرات کسی استخدام میشود فقط ghost را به کار میبرم ) جواب میده آدام لانگ آره همه به اون رای دادن چون اصلا سیاسی نبود . در حالی که فقط ۳ دقیقه از فیلم گذشته ما هم با ghost جدیدآشنا شدیم و هم از مرگ ghost قدیم اطلاع پیدا کردیم هم با توالی نماها فهمیدیم که خطر ghost جدید را هم تهدید میکنه که با صحنه ء حملهء موتور سوارها به ghost این حس تشدید میشه  . یک رنگمایهء  خاکستری در تمام فیلم وجود داره که فضای فیلم را رازآمیز تر میکنه فیلم پر از جزئیات و ارجاعات سینمایی وغیر سینمایی هست . اولین برخورد ghost با جهان آدام لانگ از طریق امیلیا دستیار آدام صورت میگیره که قسمتی از دنیای آدام لانگ را برای اون معرفی میکنه . ghost  با شروع خواندن خاطرات لانگ میکنه  

 

  

  

 و وقتی خاطرات را تمام میکنه با قلب خاطرات ( اصطلاحی که Ghost در انتشارات راینهارت در پاسخ به اینکه اون چه چیزی میتونه به این کار اضافه کنه بکار برد ) یعنی روت دیدار میکنه و کلیدی ترین جمله فیلم را میگه همهء کلماتی که باید باشه توش هست ولی سر جای خودش نیست که این جمله بخصوص در آخر فیلم معنا پیدا میکنه همه چیز در فیلم بطور دقیقی طراحی شده آخرین  نمای این صحنه روت در کنار در است و با برگشت روت م با یک برش برشی استادانه به یک نمای لانگ شات از روت وGhost که در کنار هم در ساحل در حرکتند و مردی از پشت سر مراقب آنهاست و تصویر یک فانوس دریایی که بعد در فیلم معنا پیدا میکند روبرو میشویم که  همه ارجاعی دیگر به فیلم آقای آرکادین است و هم یک صحنهء کلیدی که در آن نقش روت را در زندگی آدام لانگ میبینم (روت شباهت زیادی به شری بلر همسر تونی بلر نخست وزیر انگلیس دارد ) و روت به او میگوید که Ghost انتخاب او بوده . ما در فیلم ابتدا همه  ء نزدیکان لنگ را میبینیم و سپس خود او را . و در اولین مصاحبه دوباره نقش روت در کشیده شدن آدام لنگ به سیاست را میبینیم یک نمای بسیار زیرکانه  از دید  Ghost میبینیم لانگ در حال داد زدن در پشت تلفن است و خدمتکار در حالی که باد شدید میوزد در حال جمع کردن برگها لانگ موبایل خود را به زمین میزند و از کادر خارج میشود و محافظ وارد کادر میشود وتلفن را جمع میکند و Ghost در حال خوردن ساندویچ این صحنه را تماشا میکند یک موقعیت کاملا ABSORB  ادامهء این نقد و ادامهء نقد دنباله رو را در چند روز آینده در اینجا قرار میدم

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد