سینما از نگاهی دیگر

جایی برای تحلیل فیلمهای مطرح سینما

سینما از نگاهی دیگر

جایی برای تحلیل فیلمهای مطرح سینما

کپی برابر اصل ( copie conforme))certified copy )

اولین چیزی که تو این فیلم از خودت میپرسی اینه که آیا من فیلمی از کیارستمی میبینم و آیا این جزئیاتی که در فیلم هست فقط بخاطر زیبایی ظاهری اونه یا در پس اون معنایی نهفته است 

 .

همه چیز با تصویر میزی شروع میشه که 2 میکروفن دو لیوان و تصویر کتابی از دو چهره از یک نفر که انگار در آینه بازنمایی شده و اگر پشت زمینه رو با دقت تماشا کنیم در هر ستون شومینه کنده کاری دو چهره را میبینی این عدد 2 بارها در فیلم تکرار میشه شاید عجیب به نظر برسه ولی اگه دقت کنید لباس نویسنده هم 2 دکمه داره . گاهی این دو یک سه غایب داره . حرکت فیلم با ورود مترجم به تصویر آغاز میشه و نویسنده با تاخیر ظاهر میشه ضلع سوم  نویسنده و مترجم در اینجا کتابه که مافقط میتونیم یه استباط کلی از درونیاتش داشته باشیم .  نویسنده (جیمز ) قبل از شروع سخنرانیش ما را بامادر و پسربچه ای که قراره فیلم را ادامه بدن آشنا میکنه با امضا کردن کتابش برای اونها و خودداری از امضا برای دیگران . بعدها در ادامهء فیلم میبینیم که در واقع این مادر و پسر الهام بخش ایدهء اصلی کتاب بوده. با خروج مادر و پسر در سطحی  موضوع سخنرانی یعنی کتاب خارج میشه و سخنرانی دیگه برای ما مهم نیست . با خروج زن و پسر از ساختمان  

 

صدای ناقوس به صدا در میاد و ما حرکت مادر وپسر و دنبال میکنیم.

در گفتگوی مادر و پسر میشنویم که میگه تو همهء این کارها را کردی که نویسنده را دوباره ببینی  تو جیمز را دوست داری و میخوای عاشق اون بشی

با گفتن اینکه چرا گفتی فقط بنویسه جولین و نگفتی فامیلمو بنویسه مادر عصبانی میشه و پسربچه را ترک میکنه . سکانس  بعد با تصویر راه پلهء تاریکی آغاز میشه که جیمز چمدون به دست وارد میشه  انگار که نویسنده به قلمرو داستانش وارد شده و وقتی مشغول صحبت با زن میشه ما تصویر زن را در آینه میبینیم با توجه به اینکه جای پسربچه و نویسنده در روایت مادر و پسر در صحنه های آخر فیلم عوض میشه میتونیم اینو اشاره ای به مرجله ء آیینگی لاکان بدونیم که در اون فرزند پسر از مرحلهء ایینگی عبور میکنه

در صحنه سوار شدن مادر

ادامه مطلب ...